Experiència: PAGAMENT PER GENERACIÓ
Argentona és un municipi del Maresme amb prop de 12.000 habitants, una superfície total de 25,2 Km2 i una superfície urbana de 3,5 Km2. La seva densitat urbana es d’uns 3.363 hab./Km2.
El municipi té un centre urbà, amb alguns carrers d’alta densitat i d’altres de mitja i baixa, el barri del Cros (alta densitat) i urbanitzacions i disseminats.
L’any 2004 s’implanta la recollida PaP de la matèria orgànica (FORM) i de la fracció resta a tot el nucli urbà i la urbanització de Madà. La implantació afecta tant al circuit de recollida domiciliaria com al circuit de la recollida comercial.
Al desembre de l’any 2008 al sector on es realitza la recollida PaP s’amplia aquest sistema de recollida a les fraccions envasos i paper/cartró. Només queden al carrer els iglús destinats a la recollida selectiva del vidre.
El sistema de recollida Pap dóna servei al 75 % de la població, el 25% restant té el sistema de recollida de 5 contenidors situats al carrer.
L’any 2009 l’Ajuntament amb l’objectiu de promoure la millora de la qualitat de la recollida selectiva i fomentar la reducció en la generació de residus decideix impulsar l’adopció d’un sistema de pagament per generació a la zona on es realitza la recollida PaP.
El pagament per generació es basa en l’aplicació d’un mecanisme mitjançant el qual l’usuari del servei de recollida paga la taxa d’escombraries en funció de la generació real dels residus generats a la seva llar.
Aquest sistema permet traslladar al generador de residus el principi de “qui contamina paga”, fer-lo corresponsable de la seva gestió i a la vegada premiar als ciutadans i comerços que fan un esforç per reduir els seus residus i els separa correctament.
L’Ajuntament d’Argentona va decidir aplicar el sistema de pagament per generació a les fraccions resta i envasos, recollits porta a porta tant en el circuit comercial com en el domiciliari, i també la FORM d’origen comercial.
Per tal de poder mesurar la quantitat generada per cada usuari s’optà perquè aquesta es fes mesurant el volum de residu generat, així doncs s’establí uns models de bosses estandarditzades per al lliurament d’aquestes dues fraccions on apareix el logotip de l’Ajuntament. Per tant els usuaris estan obligats a lliurar els envasos i la fracció resta mitjançat bosses estandarditzades.
Per a facilitar als usuaris l’adquisició de les bosses es va comptar la col·laboració d’alguns comerços de la vila que les tenen a la venda Tots els establiments col·laboradors estan identificats amb logos facilitats per el consistori.
Tipus de bossa |
Característiques |
Volum (l) |
Preu (€) paquets de 10 bosses |
Resta domestica |
Vermella translúcida i logotip |
17 |
6,5 |
Envasos domestica |
Groga translúcida i logotip |
35 |
3,5 |
Resta comercial |
Vermella translúcida i logotip |
65 |
25,00 |
Envasos comercial |
Groga translúcida i logotip |
100 |
10,00 |
El servei de recollida només accepta aquest tipus de bosses.
Fases de la implantació
- Estudi de viabilitat (2007-2008) subvencionat per l’Agència de Residus à el sistema era viable.
- Procés de participació à 7 jornades de debat + 1 jornada festiva + portar el debat a les famílies (octubre 2008 – setembre 2009)
- mesos de campanya informativa (setembre 2009 – octubre 2009)
- 4 mesos en període de prova (novembre 2009 – febrer 2010)
- Implantació definitiva: 1 març 2010. A partir d’aquesta data els usuaris del sistema podien adquirir les bosses a traves dels comerços col·laboradors.
|