PROPOSTA DE MORATÒRIA A LA TRAMITACIÓ DE NOVES INFRAESTRUCTURES D’INCINERACIÓ, O D’AMPLIACIÓ DE LA CAPACITAT DE COINCINERACIÓ DE RESIDUS

PROPOSTA DE MORATÒRIA A LA TRAMITACIÓ DE NOVES INFRAESTRUCTURES D’INCINERACIÓ, O D’AMPLIACIÓ DE LA CAPACITAT DE COINCINERACIÓ DE RESIDUS

DONAT que la incineració de residus ocasiona a Catalunya unes emissions significatives de gasos d’efecte hivernacle (GEH), cal considerar les orientacions i objectius de la diferents normatives al respecte; concretament, fem èmfasi en les següents:

– El recent informe del Panell Intergovernamental del Canvi Climàtic (IPCC-2018) sobre els riscos globals de sobrepassar un augment de la temperatura mitjana d’1,5ºC, estableix la necessitat de reduir les emissions globals al voltant del 45% l’any 2030 respecte els nivells del 2010 i assolir unes emissions netes nul·les l’any 2050.

– La UE estableix uns objectius de reducció dels GEH del 40% en relació als generats l’any 1990.

– L’Acord de Govern de Declaració d’emergència climàtica de 14 de maig de 2019 estableix, entre d’altres aspectes:

La llei 16/2017, de l’1 d’agost del canvi climatic planteja uns objectius de reducció dels GEH del 25% l’any 2020 I del 80% a l’any 2050, representa un punt d’inflexió i una resposta en aquest repte i adopta:

Declarar la situació d’emergència climàtica per tal d’assolir els objectius en matèria de mitigació del canvi climàtic establerts a la Llei 16/2017, d’1 d’agost. Amb aquesta finalitat, el Govern de la Generalitat assumeix els compromisos següents:

  • Prioritzar en les polítiques públiques les opcions amb menor impacte climàtic i major contribució a l’adaptació a les condicions derivades del canvi climàtic.
  • Revisar la legislació catalana vigent amb la finalitat de detectar aquelles normes que afavoreixin l’emissió de gasos amb efecte d’hivernacle o dificultin combatre els efectes del canvi climàtic .

DONAT que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, ha iniciat els treballs i la consulta pública prèvia a l’elaboració de l’avantprojecte de la nova Llei de Prevenció de Residus i ús eficient dels recursos de Catalunya, i que un cop sigui aprovada, serà la llei que establirà els objectius, les prioritats, les estratègies i les eines per a prevenció I gestió dels residus i d’ús eficient dels recursos de Catalunya.

DONATS, els canvis normatius més restrictius per a la incineració de residus introduïts per la Directiva de Residus 2018/851/CE dins del paquet d’Economia Circular, per la Directiva relativa a la reducció de l’impacte de determinats productes de plàstic al medi ambient 2019/904 i per la Comunicació de la Comissió UE 26/01/2018 sobre residus i energia, que marquen unes noves directrius quer deixen ben clarament establerta la obligació de les administracions de fer preferent la recuperació en termes de materials en la jerarquia ecològica dels residus i estableixen restriccions a les tècniques d’incineració i coincineració dels residus.

Especialment, la nova Directiva de Residus 2018/581/CE en el seu articulat motiva que a Catalunya la redacció de la nova llei transposi directament aquells aspectes de la nova normativa que facilitin implementar amb fermesa les mesures per invertir el model actual de producció i consum insostenible, abandonar el model lineal i anar en la direcció d’un model circular, de producció, de gestió i recuperació dels residus, que abandoni els tractaments de final de canonada; no es pot obviar especialment les disposicions innovadores estableixen que hi hagi un canvi en la jerarquia del tractament del residus, en el sentit que la valorització energètica ja no es pot considerar com a valorització de residus:

  1. Articles 3 i 11 bis. Canvi en la Prioritat de la gestió pública dels residus a la UE. La valorització energètica ja no es pot considerar ni comptabilitzar com a valorització dels residus, inclosa la metanització i crema de biomassa. Tampoc es poden considerer recuperació els residus orgànics que s’obtenen a les plantes de tractament mecànicbiològiques anomenades Ecoparcs a Catalunya.
  2. En tot els considerants I articulat: La prevenció, la recuperació i el reciclatge de materials han de ser la jerarquia d’actuació aplicada per totes les administracions de la UE.

En la Comunicació de la Comissió UE 26/01/2018 sobre residus i energia s’exposa que hi ha un problema de sobrecapacitat en alguns estats membres i un risc que alguns altres cometin els mateixos errors. Recomana als Estats deixar de donar suport al W2E (incineració), establir o augmentar impostos i eliminar els subsidis. Quan es tracta de països amb gran abocament, diu que la prioritat hauria de ser la recollida separada i, si hi ha interès en l’extracció d’energia, potser la digestió anaeròbia és la solució adequada. En el cas dels estats que depenen fortament de la incineració, haurien de pujar impostos, acabar amb el suport públic, desmantellar les instal·lacions antigues i establir una moratòria per a les noves. Convé acollir-se a la concentració en la recollida i reciclatge separats i no construir noves incineradores.

Brussel·les insta els països a deixar de finançar de fons europeus la incineració i les infraestructures de tractament de final de canonada.

La Comissió Europea ha instat els estats membres a eliminar progressivament el finançament públic per a la recuperació d’energia a partir de residus, en les noves directrius sobre residus i energia. Segons el document, els països amb alta capacitat d’incineració han de prohibir les noves instal·lacions mentre es posen en servei les antigues instal·lacions. També se’ls recomana que introdueixi impostos més alts per a la incineració per a processos ineficients i que eliminin els esquemes de suport.

L’actual Llei Reguladora de Residus, va jugar un paper d’avenç per ordenar i regular la gestió i disposició dels residus, però fa molts anys que ha quedat endarrerida en relació amb els reptes de desenvolupar polítiques i estratègies basades en la prevenció dels residus. Avui es requereix un canvi de model i d’enfocament de la Llei encaminada a la Prevenció i resoldre l’augment d’un 13,5% els darrers anys dels residus municipals i l’estancament dels resultats molt insuficients de la recollida selectiva que provoquen el manteniment d’una quantitat de residus amb destinació al tractament de “resta” i de tractament de final de canonada de vora del 65%.

La comunitat científica i reconeguts experts en salut pública, la pròpia UE, han reconegut uns i denunciat els altres fa anys els efectes adversos a la salut i al medi de la crema de residus.

DONAT, que a Catalunya actualment s’estan presentant encara projectes i iniciatives per a la crema de residus en noves instal·lacions d’incineració o l’ampliació de crema de residus I CDRs en les fàbriques de ciment.

DONADA, la importància i lligam entre canvi climàtic i el “tractament” dels residus per mitjà de la incineració, considerem que s’han de prendre decisions clares i operatives en aquesta matèria per reduir l’impacte de la crema de residus al nostre medi atmosfèric, en concordància amb la normativa vigent específica i les noves orientacions de la UE.

DONAT, que el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya ha aplicat per raons similars altres moratòries, fonamentades pel fet que “mentre no s’ordena tot el sector” cal procedir a suspendre, congelar,…, la tramitació de noves llicencies i suspender les que estant en curs,…, com és el cas de la moratòria efectuada en el tema del PDU dels càmpings, o en el cas dels sectors urbanístics insostenibles al Pirineu i a la Costa Brava.

PROPOSEM ELS ACORDS SEGÜENTS:

Que el Parlament de Catalunya insti el Departament de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya a decretar de manera urgent:

  1. Aprovi per mitjà d’un Decret o instrument més adient d’obligat compliment, la MORATÒRIA a la tramitació de nous projectes d’incineració de residus, sigui quina sigui la seva modalitat, segons la definició establerta per la vigent Directiva d’Incineració; així com la suspensió de qualsevol tramitació actual en curs, fins que no s’arribin a assolir els objectius de la UE de reduir el 40% els GEH l’any 2030 en relació al generat al 2019 i els objectius de la Llei Catalana de Canvi climàtic per l’any 2050.
  • Que també es suspenguin totes les autoritzacions a les ampliacions de la tipologia de residus o ampliació de les quantitats de residus i de CDRs amb destinació a les fabriques de ciment o d’altres activitats que cremin residus com a substituts de combustibles fòssils.
  • Que s’incorporin aquests aspectes d’abandonament de la incineració en la redacció i aprovació definitiva del Parlament de Catalunya, de la nova Llei de Prevenció de Residus i l’ús eficient dels recursos.

Catalunya, 28 d’octubre de 2019

Donen suport a la moratòria:

Plataforma Anti incineració del Berguedà

Grup de Defensa de la Natura del Berguedà

Plataforma Ciutadana Residu Zero:

Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius-Ecologistes de Catalunya (CEPA-EdC)

Associació de Veïns Maresme

Associació de Veïns Diagonal Mar

Jubilats de Macosa-Alstom afectats per l’amiant

Coordinadora veïnal metropolitana Aire Net.

Associació Mediambiental- Vall del Ges.net-Ecologistes de Catalunya

Plataforma Rubí sense Abocadors

Plataforma anti incineració de Montcada i Reixac

Agrupació de Veïns de Can Sant Joan de Montcada

Els verds de Badalona

Moviment Contra la Incineració a Uniland

Plataforma de Defensa de la Salut i el Medi Ambient (Penedès)

Plataforma Alternativa a l’Abocador de Cruïlles (PAAC)

Associació de Persones afectades per productes químiques i radiacions ambientals (APQUIRA)

Federació Ecologistes de Catalunya (EdC)

Xarxa per la Sobirania Energètica

Bosc verd-Ecologistes de Catalunya

Plataforma antiincineradora del Congost la Garriga

Salvem Solius

Moviment Ecologista de Sant Feliu (MES)

Col·lectiu Sant José de Sant Vicenç dels Horts

Federació d’entitats socioculturals i de lleure de Sant Andreu

Ateneu l’Harmonia de Sant Andreu Palomar

Federació d’associacions de Veïns de Barcelona (FAVB)

Associació de Veïns de Sant Andreu Palomar

Associació Naturalistes de Girona (ANG)

Associació de veïns de Sant Adrià del Besós

Institució de Ponent per a l’estudi I conservació de l’entorn natural –Ecologistes de Catalunya

(IPCENA-EdC)

Grup d’Estudi I Protecció dels Ecosistemes Catalans-Ecologistes de Catalunya (GEPEC-EdC)

Associació Naturalista Torrellenca (ANT)

Associació per a la Defensa I l’Estudi de la Natura –Ecologistes de Catalunya (ADENC-EdC)

Institució Alt Empordanesa de Defensa de la Natura (IAEDEN-Salvem l’Empordà-EdC)

Centre d’Anàlisis i Programes Sanitaris (CAPS)

Plataforma pel tancament de l’Abocador de Can Mata (Hostalets de Pierola)

Associació per a la Protecció del Medi Ambient (APMA-Vilanova i la Geltrú)

Associació Boscos 94

Coordinadora Catalana Contra la Incineració en Cementeres

Plataforma Aturem la Incineradora a Juneda

Mesa d’unitat contra la contaminació de Sant Vicenç dels Horts

Associació de Veïns de Pallejà

Martorell Viu

Fundació REZERO

REFEM el Centre Direccional

Deixa un comentari