Residu Zero és objectiu i direcció, també una estratègia; és un missatge i alhora una eina de comunicació, és una expressió que reclama un paradigma nou en la prevenció i la gestió de residus.
D’un dia per l’altra no es poden canviar les coses,i més en una situació de gestió de residus on preval l’abocament i la incineració i, per tant, la pèrdua de recursos. Però, cal anar caminant cap a una direcció clara reduint residus, posant en marxa alternatives viables a la gestió de les fraccions no recuperables, creant de llocs de treball en una economia verda, fent participar a la gent, etc Això vol dir donar passes cap al Residu Zero.
L’objectiu de l’Estratègia és actuar des de cada àmbit per a canviar tendències, des de l’educació, la informació, les polítiques i les normatives.
Els grans criteris que marquen els seu full de ruta són els següents:
- Avançar cap a una economia circular en què tot residu pugui ser transformat en matèria primera
- Evitar la generació de residus que puguin ser evitats
- Evitar la disposició en abocadors i incineradores de residus que puguin ser reutilitzats, reciclats o compostats
- Promoure l’ecodisseny i la política integrada del producte
- Eliminar aquells productes pels què no hi hagi tecnologia sostenible viable que els pugui integrar novament en el medi o transformar en un nou producte
- Eliminar les emissions de CO2 derivades de la gestió dels residus
T’hi afegeixes?
Per una Llei Catalana Residu Zero de prevenció de residus i ús eficient dels recursos