A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Comunicat IV Fòrum: “És un bon moment per fer el canvi d’un nou model de país i de gestió dels residus en direcció Residu Zero”

iv fòrum residu zeroMunicipis adherits a l’Estratègia Catalana Residu Zero (ECRZ) i d’altres municipis interessats, van debatre el 10 de desembre la situació ineficient del model de gestió dels residus actual i aposten per polítiques més valentes cap al Residu Zero.

La tinent alcaldessa de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, va declarar en l’obertura que “Cal invertir les tendències actuals les resultats insuficients de recollida selectiva a Barcelona i a l’Àrea Metropolitana de BArcelona”, i que “Cal que apostem per polítiques valentes cap al Residu Zero i Barcelona pot jugar un paper important per facilitar que d’altres municipis de l’AMB també s’hi afegeixin i capgirar els resultats”, afegeix que “Cal un compromís polític i industrial, cal un pacte ciutadà i ara és el moment.”,


daniel_cornella_alcalde_de_celra_per_la_cup._219265En Dani Cornellà, alcalde de Celrà, argumenta “Que ara és un bon moment per fer el canvi d’un nou model de país i de gestió dels residus en direcció Residu Zero, ja que el model actual està estancat i obsolet”, afegeix “Que cal una nova manera de produir, consumir que produeixi menys residus i els que es produeixin entrin als cicles tancats de la reutilització i recuperació per a elaborar nous productes” …”Des del mon municipal el residu Zero ens representa i que cal recolzament municipal ”,…”Animo als ajuntaments a al·legar al Projecte de PRECAD20 i demanar la seva retirada” i finalitza dient “Cal presentar un calendari d’abandonament de la incineració i aposta per les 5 propostes de l’ECRZ” i proposa i anima “als municipis a crear Taules de debat territorials per definir les estratègies i accions d’un nou Pla de gestió dels residus més ambiciosos i adequats als diferents territoris”.

Na Mercè Girona, com a representant de la Comissió residu Zero, exposa en la presentació, que “Ara es un bon moment engrescador per concretar els canvis necessaris de model productiu i de gestió dels residus, que cal voluntat i valentia política i que la situació d’estancament i retrocés demana a crits aquests canvis”,..i que “el Projecte de PRECAT20 que proposa l’ARC es continuista del model actual i calen canviar les prioritats en la normativa, les accions, les prioritats i les eines” i es en aquest sentit que demana “suport en presentar al·legacions per la retirada d’aquest Programa obsolet”.

Na Aïna Gòmez, regidora de Medi Ambient d’Argentona, confirma la diagnosi exposada anteriorment i presenta els criteris per ser considerat un municipi Residu Zero “Hem de definir el procés, la metodologia i els indicadors per a donar la distinció de municipi o ens local Residu Zero i els mecanismes de seguiment del compliment del Pacte municipal Residu Zero” i concreta en definir els trets principals del Pacte i els compromisos dels ens locals.

Na Ainhoa Intxaurrandieta, regidora de l’ajuntament de Lezo (Guipúscoa), exposa tot el procés desenvolupament de la implantació del sistema porta a porta a 44 municipis amb uns resultats de recuperació efectiva dels residus del 75 al 90% i argumenta “Que es va demostrar la inviabilidad econòmica i ambiental de la construcció de la inineradora de Donosti per una capacitat superior a 320.000tn/any” i que en l’actualitat torna a apareixer el fantasma de la incineradora “ i continua dient “que aquesta situació es deu essencialment als interessos polítics d’afavorir el negoci d’empreses gestores de residus i dels bancs, entre ells la Caixa”.

En Joan Salabert, del Centre d’Ecologia i Projectes Alternatius (CEPA), exposa que “Una proposta de Llei de Prevenció dels Residus hauria de recolzar-se i de desenvolupar-se un nou marc institucional que faci de la gestió dels residus una part de la gestió eficient dels recursos i de l’energia; i marcant una direcció social i de l’activitat econòmica que tendeixi al residu zero i al control de la contaminació des de la mateixa concepció del producte o servei” i que “la proposta de Llei Catalana de prevenció de residus i per a l’ús eficient dels recursos, pot ser l’eina que ens permeti passar de l’ordenació dels residus a la prevenció de la contaminació” i finalitza dient “que l’objectiu es presentar una proposta al Parlament català en sis mesos i crear un Grup de treball per
anar-la redactant” .

En Antoni Ferran, ajuntament de l’Arboç i en Joan Pujol, ajuntament d’Argentona, resumeixen
algunes conclusions:
 Organitzar per la propera primavera les Taules territorials de debat del nou model de gestió
de Residus cap a Residu Zero,
 Acabar de consensuar amb tots els municipis adherits a Residu Zero els criteris per a ser
considerat municipi residu zero, la proposta contempla complir amb 3 dels quatre indicadors
quantitatius i amb 3 dels 4 indicadors qualitatius.
 És important compartir experiències i coneixements de cara a fer estratègies d’èxit, com
s’ha fet a la jornada i realitzant visites a les experiències més representatives,
 Important posar en valor els beneficis ambientals (emissions), socials (llocs de treball) i
econòmics (costos iguals o inferiors) en relació als sistemes més eficients versus els sistemes
més ineficients
 Presentar un model d’al·legacions al PRECAD20, per argumentar i demanar la seva retirada.
Formulant les propostes de l’ECRZ per a canviar el model

Barcelona, 10 de desembre de 2015

Comments are closed.